Love..Love..Love..

Wednesday 12 October 2011

JIKA CINTA..KENAPA HARUS PERPISAHAN DIAKHIRNYA~~

Cinta...suatu perkara yang sangat rumit untuk dijelaskan...

Setiap cinta adalah kurniaan daripada Illahi. Cinta juga boleh ditarik oleh-Nya jika Dia kehendaki. Mencintai sebuah cinta adalah suatu perkara yang sukar untuk dilaksanakan dengan sempurnanya. Kerana manusia hanya mencintai yang apa yang dirasakan pasti tanpa faham maksud yang hakiki.. Manusia hanya mencintai pada erti permukaannya tanpa cuba untuk menyelami maksud dasar sebuah percintaan itu.

  Cinta dan perpisahan. Hanya berlaku apabila manusia membelakangi Tuhannya sebagai tanda aras dalam mendalami nikmat cinta. Cinta yang hanya dibayangi oleh nafsu semata-mata hanya mampu untuk bertahan seketika cuma. Allah telah menciptakan rasa cinta seindah mungkin..tanpa ada catat celanya..tanpa ada kekhilafan padanya. Namun, yang merosakkan nikmat cinta adalah manusia itu sendiri.

  Dengan menyuntikkan nafsu berahi dalam nilai sebuah cinta, mereka sewenag-wenangnya mendustai erti sebenar sebuah cinta. Cinta yang cukup indah Illahi kurniakan kepada umat manusia hancur luluh atas tangan manusia itu sendiri. Dan dari kesalahfahaman dan kesalahtafsiran makna cinta itu, maka berleluasalah perpisahan yang menjurus kepada kehancuran sesebuah cinta agung dan abadi kepada Illahi.

  Perpisahan dalam perhubungan sesama manusia adalah omong kosong yang diwujudkan oleh manusia itu sendiri. Namun,  jika dilihat dari sudut Kecintaan kepada Illahi, soal perpisahan dengan Maha Pencipta itu tidak akan timbul sama sekali. Allah mencintai hamba-Nya lebih daripada hamba-Nya mencintai diri-Nya. Yang dipersoalkan ialah kecintaan umat manusia itu terhadap Tuhannya sendiri yang dilihat boleh bertambah dan berkurang dalam sekelip mata. Tetapi, Allah Yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang tidak akan pernah membenci hambanya melain yang kufur kepadanya dan memohon perpisahan dari terus sujud dan tawaduk kepada diri-Nya.

  Manusia adalah ciptaan yang sempurna. Itu tanda kecintaan Allah kepada hamba-Nya. Namun, sering kali nikmat itu didustai apabila manusia meletakkan darjah kesempurnaan mereka jauh lebih hina dari binatang. Sekaligus membuatkan diri mereka terpisah daripada kecintaan Illahi. Setiap cinta yang hadir selepas itu hanyalah palsu dan sia-sia serta menjurus kepada satu kitaran hidup yang berupa cinta dan perpisahan di akhirnya dan berulang kembali seperti biasa. Ini gara-gara kenikmatan cinta sejati telah Allah tarik dari hati manusia. Setelah manusia itu memutuskan rasa cinta dengan Yang Maha Esa.

  Aku bukanlah yang tahu segala-galanya tentang cinta. Aku hanyalah pelara cinta yang masih mencari erti yang sebenar. Cinta yang abadi, cinta yang hakiki, cinta yang dirahmati.

No comments:

Post a Comment