Love..Love..Love..

Tuesday 11 October 2011

DUGAAN DALAM KEHIDUPAN...

Manusia tidak lekang daripada menerima dugaan dan cabaran dalam hidupnya..

Tugas kita sebagai manusia adalah untuk menghadapi cabaran yang mendatang agar cabaran itu tidak menjadi batu penghalang buat kita dalam mengapai cita-cita. Dalam melalui liku-liku hidup yang kian mencabar ini, apa yang perlu ada dalam diri dan minda kita adalah sentiasa bersabar. Bersabar dan terus bersabar.

  Kita tidak akan tahu apa yang telah dirancang dan apa yang bakal berlaku setelah berlakunya perancangan dari Tuhan. Kita hanya mampu untuk bersedia dan membuat persediaan dalam menghadapi segala kemungkinan yang mendatang. Kadang kala dugaan yang datang, kita rasakan terlalu berat untuk ditanggung oleh diri kita. Namun, harus diingat bahawa, Allah tidak akan menduga umat melebihi kemampuan diri umatnya sendiri.

  Sering kali terdengar keluhan dan rungutan mengiringi setiap dugaan yang mendatang. Aku juga mengakui aku juga akan merungut, malahan akan marah-marah jika dugaan datang menimpaku secara tiba-tiba. Namun, setelah dugaan itu berjaya aku harungi, tiba-tiba perasaan bersalah dan rasa bodoh timbul dalam diri, jiwa dan pemikiranku...betapa bodohnya aku...betapa berdosanya aku...Tuhan yang aku salahkan...padahal semua itu atas kekhilafan dan kebodohan diri dalam merancang jalan penyelesaian bagi sesuatu dugaan itu..Betapa derhaka dan jahilnya aku ketika itu...Subbahanallah...

 Dugaan yang mendatang sebenar adalah tiket pahala kepada seseorang insan yang mentauhidkan Allah sebagai Tuhannya. Setiap kali kepedihan, kesusahan dan kesulitan yang dialami dalam kehidupan, jika diatasi dengan penuh kesabaran dan keredhaan..nescaya 'Tiket pahala' untuk masuk ke syurga akan terus jatuh ke tangan kita.

 Namun, aku bukanlah sesiapa yang mampu untuk menduga setiap tindakan dan rancangan dari yang Maha Kuasa. Aku sekadar mahu berkongsi sekelumit apa yang aku rasa, apa yang aku percaya. Sekarang Tuhan telah menduga aku....aku masih keliru dan hanya mampu redha dengan ketentuan-Nya itu. Semoga dipermudahkan segala dugaan dan cabaran yang hadir dalam hidupku nanti.Amin.

No comments:

Post a Comment