Love..Love..Love..

Wednesday 12 October 2011

CINTA AYAH DAN BONDA

Ayah dan bonda..
Dua insan yang paling penting dalam hidup seseorang insan. Tanpa wujud salah seorang daripada mereka berdua, tidak akan lahirlah seseorang manusia dalam melainkan dengan kehendak Allah S.W.T. Ayah dan bonda lambang cinta yang Allah kurniakan kepada manusia. Kerana tanpa cinta Allah, tidak akan wujud rasa cinta antara ayah dan bonda. Dengan hadir cinta dari Tuhan, telah memetik benih cinta dalam jasad bonda dan ayah. Seterusnya terlahirlah baka cinta yang mewarna kehidupan mereka sepanjang hayat.

   Kerumitan untuk menjadi seorang ayah dan bonda adalah serumit pekerjaan manusia di dunia ini. Ini kerana baik buruk, dosa pahala seseorang anak itu terletak di atas bahu ayah dan bonda mereka. Mereka pengatur segala laluan hidup anak kerana mereka lebih arif dengan liku-liku hidup. Mereka pelindung anak-anak dikala musibah dan marabahaya datang menimpa permata hati yang dikasihi. Mereka juga adalah guru, penasihat dan pengajar yang paling setia disisi saat anak-anak berada dalam kebingungan untuk menentukan pilihan hidup yang harus dilalui. Mereka juga adalah penunjuk arah yag sangat tepat dikala anak-anak mengapai-gapai mencari jalan setelah tersesat jauh dari laluan hidup yang sebenar.

  Namun, sebagai anak pernahkah kita menghargai segala pemberian yang telah diberikan oleh ayah dan bonda kita. Segala pengorbanan dibalas dengan kelakuan buruk kita. Setelah sekian lama balutan cinta yang dibalutkan oleh ayah dan bonda dikenakan ke tubuh kita, kita sebagai anak yang kian dewasa dengan sewenang-wenangnya kita menanggalkannya hingga 'bertelanjang bulat' demi menagih balutan cinta yang belum pasti dari orang yang baharu dikenali.

  Tak terbayangkah betapa seksanya bonda ketika mengandungkan kita selama 9 bulan 10 hari atau lebih dari itu...membawa kita dalam kandungan kesana kemari...betapa sakitnya saat bonda cuba sedaya upaya melahirkan kita demi memberikan kita peluang untuk mengenali dunia ini..hingga ada diantara mereka yang terkorban saat anak tersebut mahu atau sedang dikeluarkan.. Tahukah betapa letihnya bonda saat dia terpaksa berhadapan dengan luka-luka selepas bersalin, selain perlu berpantang selama 44 hari yang seterusnya berlanjut hingga 60 hari lamanya..tak terbayangkah oleh mu... Aku pasti ramai yang tidak mampu membayangkannya kerna mereka tidak mengalami pengalaman itu sendiri..kerna mereka belum bergelar bonda lagi...begitu juga aku yang tergolong dalam golongan ini...

  Buat ayah..mampu kalian membayangkan betapa dalamnya pergorbanannya dalam mencari nafkah buat kalian..demi memenuhi mulut-mulut kalian yang tidak pernah lekang dari meminta-minta...berpanas, berhujan, beribut dan bertaufan sanggup dia redahi demi memikirkan permintaan kalian..saat dirinya lelah menyapu peluh yang telah bertukar menjadi debu-debu pasir..adakah kalian datang untuk menanyakan keperitannya..kalian mungkin datang tetapi hanya menanyakan soal permintaan yang dirasakan wajib dipenuhi..saat itu si ayah hanya terdiam seketika...lalu tersenyum kelat memandang kalian..lantas meneruskan kerja-kerjanya tadi..

  Namun, saat kita semua telah dewasa. mengapa susah untuk kita menurut kehendak mereka. Mengapa mereka kita jadikan sebagai halangan untuk mengapai cita-cita kita..mengapa mereka dijadikan musuh saat mereka tidak merestui perhubungan kita...Dalam sekelip mata segala jasa, pengorbanan, keringat, darah dan airmata menjadi sia-sia. Dalam sekelip mata hati ayah dan bonda hancur luluh kita binasakan...

  Wahai kalian yang bergelar anak (begitu juga dengan diriku)...ingatlah sekali gugurnya air mata ayah dan bonda... seinci pintu neraka terbuka buat kita.. sedetik ayah dan bonda terasa hati dengan kita... segunung dosa bakal terhempap di atas bahu kita... Segala makhluk dilangit dan dibumi akan mencela atas ketelanjuran kita menderhakai ibubapa...oleh itu, jika kalian masih mempunyai ibubapa atau hanya ibu atau bapa..hargailah mereka...sementara masih ada..jangan disaat telah terbujur kaku jasad ibubapa kita, baharu kita mahu menghargai mereka..

   Kasih sayang ibu membawa ke syurga..kasih sayang ayah sanggup berkorban nyawa...Aku pelara cinta juga tidak terlepas daripada melakukan dosa kepada kedua-dua orang tuaku... Semoga Allah mengampuni segala dosa-dosaku kepada kedua-dua ibubapa dan semoga Allah mengampuni juga dosa ibu dan ayahku dan semoga ditempatkan mereka didalam syurga bersama-sama orang yang soleh...Amin.

No comments:

Post a Comment