Love..Love..Love..

Sunday 19 February 2012

Dugaan Allah..kenapa masih mengeluh..?

Gugurnya dosa-dosa kita umpama gugurnya dedaun pada musim luruh andai kita redha
dengan dugaan yang kita terima dari-Nya.

Allah S.W.T telah berfirman dalam Surah Al-Baqarah, ayat 286 yang membawa maksud:

"Allah tidak memberati seseorang melainkan apa yang terdaya olehnya. Ia mendapat pahala kebaikan yang diusahakannya, dan ia menanggung dosa kejahatan yang diusahakannya. (Mereka berdoa): Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau mengirakan kami salah jika kami lupa atau kami tersalah. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau bebankan kepada kami bebanan yang berat sebagaimana yang telah engkau bebankan kepada orang yang terdahulu daripada kami. Wahai Tuhan kami! Janganlah Engkau pikulkan kepada kami apa yang kami tak terdaya memikulnya. Dan maafkanlah kami, dan ampunkanlah kami, dan berilah rahmat kepada kami. Engkaulah Penolong kami; maka tolonglah kami untuk mencapai kemenangan terhadap kaum yang kafir."

Sudah terang lagi nyata, dalam firman Allah S.W.T yang menyatakan bahawa Allah tidak akan menduga hamba-hambanya dengan dugaan yang melampaui batasan kudrat mereka. Malahan hamba-hamba-Nyalah yang pula menyangka bahawa dugaan yang diterima itu adalah melampaui kudrat dan akal mereka.

Ingatlah wahai manusia (termasuk diri ini).. Sesungguhnya tidak semua yang buruk itu datang daripada Allah. Muhasabahlah dirimu sebelum menyalahkan Tuhanmu, Yakni Allah (Astarfirullah al-azim...).. kerana apa kamu dan keluarga kamu tanggung mungkin sekarang adalah dari perbuatan tanganmu sendiri. Jika baik, maka baiklah juga hasilnya dan begitulah sebaliknya.

Tabahkanlah hati-hatimu. Kentalkanlah iman-iman didadamu. Tanamkan kalimat-kalimat suci Allah dan Rasulnya dibibirmu. Ucaplah 'Alhamdullilah' kerana Allah masih mahu menduga kita, kerana Allah masih menyayangi kita dan mahu meringankan bebanan dosa kita dengan dugaan yang ditimpakan kepada kita. Bersyukurlah olehmu dengan dugaan-dugaan itu, Tanda Kasih Sayang Allah pada hamba-hamba-Nya.

Allah tidak zalim pada hamba-hamba-Nya malahan hamba-hamba-Nyalah selalu zalim-menzalimi antara satu sama lain. Yang kaya menindas yang miskin, yang jahil jadi makanan yang berilmu, yang kecil jadi mainan yang besar , yang batil mengaburi yang hak dan yang berkuasa mencantas yang tidak punya apa. Inilah antara kezaliman yang jadi santapan biasa bagi minda manusia yang kian menuju zaman jahiliah kini.

Ingatlah manusia, masa kian singkat. Tanpa diduga, Kiamat boleh berlaku bila-bila. Bertaubatlah. Insafilah dirimu. Pintu taubat masih terbuka luas. Jangan dinanti tertutup rapat pintu itu, kelak menyesal tak sudah. Sesungguhnya Allah itu maha pengasih dan maha penyayang. Pasti taubatmu akan diterima oleh-Nya. InsyaAllah.

Bertaubat Nasuhalah. Tabahlah dalam mengharung segala dugaan yang diterima. Moga melimpah kasih dan rahmat-Nya kepada kita, hamba-hamba-Nya yang lemah dan kerdil ini.Amin.

No comments:

Post a Comment